Державна установа

«Херсонський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров’я України»

Гігієнічні рекомендації батькам першокласників

Нова ситуація, в яку потрапляє дитина шести років, йдучи в перший клас,  вимагає від неї великих фізичних і психічних сил.

При порівнянні  результатів, проведених у 2019 році медичних профілактичних оглядів дітей різних вікових груп організованих дитячих колективів Херсонської області, простежується зв’язок між тривалістю перебування дітей  в навчальних закладах та погіршенням  у них показників шкільної патології: чим старше школяр, тим більше в нього порушень у стані здоров’я.

 

      Так, наприклад у дошкільників на 1 тис. оглянутих дітей у 2019 році встановлено 15,42 випадків пониження гостроти зору, в учнів 2-8 класів – 71,73 випадків (що в 4,7 рази більше), в учнів 9-11 класів – 73,46 випадків  (в 4,8 рази більше). Ще гірша ситуація склалася з показником порушень постави: у дошкільників на 1 тис. оглянутих дітей встановлено 3,70 випадків, а в учнів 2-8 класів – 54,06 випадків (в 14,6 рази більше), в учнів 9-11 класів – 59,23 випадки  (в 16 разів більше). Аналогічна тенденція зберігається і для показників зниження гостроти слуху та сколіозів. Слід зауважити, що в 2015-2019 роках  у дітей, які почали навчання  з 6-ти років,  перше місце серед показників шкільної патології займали  дефекти мови, друге – пониження гостроти зору,  у підлітків  9-11 класів  на першому  місці порушення гостроти зору, на другому –  порушення постави.

 

І не тільки школа та вчителі, але й батьки несуть відповідальність за створення  умов для сприятливого звикан­ня першокласника  до навчальної діяльності, одними з яких є гігієнічні умо­ви.

 

До гігієнічних умов, необхідних для успішного освоєння дити­ною навчальних вимог, можна віднести:

  • режим дня першокласника;
  • режим харчування;
  • режим рухової активності, загартування;
  • облаштування робочого місця школяра;
  • організацію повноцінного відпочинку;
  • особисту гігієну.
  •  

Однією з важливих умов успішної адаптації першокласника до навчання в школі та збереження при цьому його здоров’я є дотримання режиму дня. Дитина повинна знати, скільки часу їй відводиться для відпочинку, підготовки до школи, прогулянок на свіжому повітрі, ігор. Дуже важливою є регулярність приймання їжі вдома і у школі, а та­кож час відходу до сну. 

Погодьтеся, сьогодні діти велику кількість часу проводять біля телевізора,  комп’ютера, граючись в телефоні. Багато батьків на таку ситуацію навіть не зважають. А даремно, адже саме це, в додаток до навчального навантаження, може запустити механізм погіршення зору.

 

Не менш важливим фактором  є облаштування  робочого місця школяра. Батькам варто пам’ятати, що робочий стіл та стілець – це не просто меблі, а середовище життєдіяльності дитини на довгі шкільні роки, в якому вона буде проводити багато часу. В його оформленні повинні грамотно поєднуватися зручність та безпека для здоров’я.

 

Розмір стільниці столу повинен дозволяти зручно розташовувати підручник, зошит і лікті, його торці мають бути округленими, края оброблені кромкою. Зверніть увагу на висоту столу: дитині, що сидить, поверхня столу повинна доходити до рівня сонячного сплетіння, щоб вона могла зручно розташовуватись і писати.

 

Будьте уважні і до стільця, адже від нього залежить здоров’я хребта та стан постави дитини. Не варто брати офісне крісло на виріст. Обирайте дитячі моделі, де ширина сидіння не така глибока. Не думайте, що прибравши підлокітники, виробники просто вирішили заощадити. Насправді, діти звикають завалюватися на них при сидінні, а це прямий шлях до сколіозу. Важливо, щоб  крісло регулювалося по висоті, підберіть оптимальний рівень і відзначте його маркером. Діти люблять гратися з підйомним механізмом. А позначка, зроблена вами, дозволить легко повертати стілець в робоче положення. Якщо ноги дитини не дістають до підлоги при сидінні, купіть спеціальну підставку, слідкуйте, щоб  у вашого першокласника вироблялася правильна робоча поза за столом, без скручувань тіла та перекладання однієї ноги на іншу.

 

Забезпечте робоче місце достатнім, але не осліплюючим  місцевим освітленням, яке встановлюється зліва, якщо дитина правша,  та справа –  для лівшей. Плафон світильника бажано придбати з трапецієподібним матовим плафоном для кращого розсіювання світла,  потужності  лампочки в межах 60 Ватт  достатньо для освітлення та  уникнення засліплювання очей дитини.

 

Нехай домашні роботи, виконані на цьому першому робочому місці  приносять вашому першокласнику тільки хороші оцінки та добре самопочуття!

2020-09-01